:: 2015
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
     
   
 
 
  2015_Η αιώνια αναζήτηση της ομορφιάς..>>
   
 
   
 

Σώμα σαν καμβάς...

Εξοπλισμός για την παρασκευή και τη μεταφορά χρωμάτων
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Συλλογή Προϊστορικών, Αιγυπτιακών, Κυπριακών και Ανατολικών Αρχαιοτήτων, αρ. ευρ. Π 4774, 4778.3, 11889, 6204, 8818

Προέλευση: Νάξος, Σίφνος, Πάρος
Χρονολόγηση: Πρωτοκυκλαδική Ι και ΙΙ περίοδος (3200-2300 π.Χ.)
Χώρος έκθεσης: Έκθεση Κυκλαδικών Αρχαιοτήτων, Aίθουσα 6, Προθήκη Κ5, Κ8 και Κ13.
 
   

Στα νεκροταφεία των Κυκλάδων της 3ης χιλιετίας π.Χ., από τα οποία και αντλούμε τις περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή, τις συνήθειες και τις αντιλήψεις των κατοίκων των νησιών, βρέθηκαν πολυάριθμα αντικείμενα που σχετίζονται με την προετοιμασία και την εφαρμογή στο σώμα χρωστικών ουσιών, κυρίως κόκκινων και μπλε.

Μέσα σε θαλάσσια όστρεα, που χρησίμευαν για την ανάμιξη και προετοιμασία των χρωμάτων, βρέθηκαν σβώλοι χρωστικών ουσιών. Το χρώμα τριβόταν για να γίνει σκόνη πάνω σε μαρμάρινες παλέτες και φιάλες με τη βοήθεια τριπτήρων από άλλους λίθους, όπως ο οψιανός. Το έτοιμο χρώμα, όπως το εκτυφλωτικό μπλε του αζουρίτη, φυλασσόταν και μεταφερόταν μέσα σε μικροσκοπικά αγγεία, τα αρυβαλλοειδή ληκύθια, αλλά και σε κούφια οστά-χρωματοθήκες, περίτεχνα διακοσμημένες, οι οποίες ίσως διευκόλυναν και την εφαρμογή των χρωμάτων στο σώμα των ανθρώπων.

Πιστεύουμε ότι οι νησιώτες της 3ης χιλιετίας π.Χ. διακοσμούσαν με χρώματα το πρόσωπο και το σώμα τους, είτε για αισθητικούς λόγους, είτε στη διάρκεια τελετών, όπως προκύπτει από τις πληροφορίες που διασώζουν τα πασίγνωστα μαρμάρινα κυκλαδικά ειδώλια. Παρά την σημερινή τους λευκότητα, τα ειδώλια ήταν στην αρχαιότητα ζωγραφισμένα με κόκκινο, μπλέ, κίτρινο, μαύρο και σπάνια πράσινο χρώμα. Η απέριττη φιγούρα των ειδωλίων ζωντάνευε με μάτια και κόμμωση, αλλά και γραμμικά σχέδια στο σώμα και το πρόσωπο σε μορφή απλών γραμμών, στιγμών, ζιγκ-ζαγκ, Χ ή άλλων σχημάτων. Αυτά τα σχέδια ίσως αντανακλούν τη συνήθεια των Κυκλαδιτών να διακοσμούν το σώμα τους με μόνιμο ή προσωρινό τατουάζ, για συμβολικούς, αισθητικούς ή τελετουργικούς σκοπούς, καθώς φαίνεται ότι τα χρώματα έπαιζαν σπουδαίο ρόλο τόσο στη ζωή όσο και στο θάνατο.



Κατερίνα Κωστάντη

Βιβλιογραφία:
Χρ. Τσούντας, «Κυκλαδικά», Αρχαιολογική Εφημερίς 1898, 136-211.
E. H. Hendrix, "Painted Early Cycladic Figures: An Exploration of Context and Meaning", Hesperia 72:4 (2003), 405-446.
G. L. Hoffman, "Painted Ladies: Early Cycladic II Mourning Figures?", AJA 106:4 (2002), 525-550.


 
 
 
 
   
   
 
|
 
     
                        
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ  
 
© ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, 2008-2016
Ελ