:: 2015
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
     
   
 
 
  2015_Η αιώνια αναζήτηση της ομορφιάς..>>
   
 
   
 

Οι διαχρονικοί φίλοι των γυναικών...

Μαρμάρινο άγαλμα γυναικείας μορφής
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Τμήμα Έργων Γλυπτικής, αρ. ευρ. 710

Προέλευση: Πειραιάς
Διαστάσεις: Ύψος 0,97 μ.
Χρονολόγηση: 1ος αιώνας π.Χ.
Χώρος έκθεσης: Έκθεση Γλυπτών, Aίθουσα 30.
 
   

Άγαλμα γυναικείας μορφής, αφιέρωμα της Μεγίστης στη Μητέρα των Θεών και στην Αφροδίτη, σύμφωνα με την επιγραφή που έχει χαραχθεί στη βάση του αγάλματος. Το άγαλμα είναι ελλιπές στην κεφαλή και το δεξί χέρι. Η μορφή φορά λεπτό χιτώνα, ζωσμένο ψηλά κάτω από το στήθος, όπου διακρίνονται δύο μικρές οπές για την στερέωση πρόσθετου μετάλλινου κοσμήματος. Πάνω από το χιτώνα φέρει μικρό ιμάτιο και στα πόδια φορά σανδάλια με ψηλά κατύματα (σόλες). Το σωζόμενο αριστερό χέρι κοσμείται με ένα διάλιθο βραχιόλι στο βραχίονα και ένα ακόμα στον καρπό που απολήγει στα δύο άκρα του σε κεφαλή και ουρά φιδιού.

Τα κοσμήματα αποτελούν το πολυτιμότερο είδος καλλωπισμού όλων των εποχών και το προσφορότερο μέσον ικανοποίησης της γυναικείας φιλαρέσκειας. Δηλωτικά της οικονομικής και κοινωνικής θέσης αυτού που τα φορεί, προσφέρουν με την πληθώρα των υλικών κατασκευής τους την ευκαιρία και στους οικονομικά ασθενέστερους να στολίσουν κάθε σημείο του σώματος. Περίτεχνα διαδήματα κεφαλής, περιδέραια εξαιρετικής τέχνης, πολυποίκιλτα σκουλαρίκια (ενώτια), ζώνες, βραχιόλια με μεγάλους ημιπολύτιμους λίθους (διάλιθα) και, τέλος, δαχτυλίδια συγκροτούν από τους προϊστορικούς μέχρι και τους ρωμαϊκούς χρόνους την ποικιλία των γυναικείων κοσμημάτων. Ιδιαίτερη φροντίδα για την κόσμηση των γυναικείων μορφών επιδεικνύουν οι γλύπτες της αρχαϊκής εποχής στα αγάλματα κορών (ΕΑΜ 22)..>>, χωρίς όμως να υπολείπονται και εκείνοι της κλασικής περιόδου, οι οποίοι απεικονίζουν τις γυναικείες μορφές ακόμα και στα επιτύμβια μνημεία τους στολισμένες με κοσμήματα και περίτεχνα χτενισμένες, συχνά δε συνοδευόμενες από μία υπηρέτρια που τους προσφέρει πυξίδα (κοσμηματοθήκη) με κοσμήματα (ΕΑΜ 3624)..>>. Βαρύτιμα βραχιόλια με ημιπολύτιμους λίθους αποτελούν συχνά το μοναδικό κόσμημα του ημίγυμνου σώματος της Αφροδίτης, της θεάς της ομορφιάς, (ΕΑΜ 227)..>>.

Πέρα από τις απεικονίσεις κοσμημάτων σε διάφορες μορφές τέχνης, σώζεται μια πληθώρα κοσμημάτων των ελληνιστικών, κυρίως, χρόνων, προερχόμενων συνήθως από πλούσια κτερισμένες ταφές. Η ανάγκη για χλιδή της εποχής ικανοποιείται με βαρύτιμα κοσμήματα, τα οποία μιμούνται άλλοτε στοιχεία του φυτικού και ζωικού κόσμου, όπως το βραχιόλι σε μορφή φιδιού (ΣΤ 0346)..>>, και άλλοτε φέρουν μυθολογικές παραστάσεις ή πολύτιμες και ημιπολύτιμες πέτρες (ΧΡ 4-5)..>>. Τα κομψοτεχνήματα αυτά, όπως και άλλα πολλά που κοσμούν τις προθήκες της Συλλογής Προϊστορικών Αρχαιοτήτων και της Συλλογής Αγγείων και Μικροτεχνίας του Μουσείου, αποτελούν απτές μαρτυρίες της διαχρονικής αδυναμίας των γυναικών στα κοσμήματα.

Δρ Χρυσάνθη Τσούλη

Βιβλιογραφία:
W. Geominy, Die Statuette Athen NM 710, AM 100, 1985, 367-375.
Barbara Deppert-Lippitz,Griechischer Goldschmuck, Mainz am Rhein 1985.

Αικ. Κώστογλου-Δεσποίνη, Ελληνική Τέχνη. Αρχαία ελληνικά κοσμήματα, Αθήνα 1996.
Ν. Καλτσάς, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Τα Γλυπτά, Αθήνα 2001, αρ. 615.


 
 
 
 
 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
   
 
|
 
 
     
                        
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ  
 
© ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, 2008-2016
Ελ