:: 2015
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
     
   
 
 
  2015_Η αιώνια αναζήτηση της ομορφιάς..>>
   
 
   
 

Tα σύνεργα της ανδρικής ομορφιάς...

Ναόσχημη επιτύμβια στήλη με παράσταση αθλητή
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Συλλογή Γλυπτών, αρ. ευρ. 2578

Προέλευση: Τανάγρα
Διαστάσεις: Ύψος : 1,38 μ., Πλάτος: 0,485 μ.
Χρονολόγηση: 380-370 π.Χ.
Χώρος έκθεσης: Συλλογή Γλυπτών, Aίθουσα 18
 
   

Στο άνω τμήμα επιτύμβιας στήλης από την Τανάγρα της Βοιωτίας αναγράφεται το όνομα του νεκρού. Είναι ο Στέφανος. Ένας νεαρός αθλητής που απεικονίζεται γυμνός, σύμφωνα με τα πρότυπα του αρχαίου κάλλους και του ήρωα - νεκρού, να κρατά με το αριστερό του χέρι σφαιρικό αρύβαλλο για να μεταφέρει τα έλαια, με τα οποία θα αλείψει το σώμα του και στλεγγίδα για να απομακρύνει στη συνέχεια το μείγμα ελαίου, ιδρώτα και σκόνης. Ο σκύλος του, πιστός σύντροφος, τον ακολουθεί στην καθημερινή του διαδρομή προς την παλαίστρα. Η έκφραση θλίψης στο πρόσωπό του είναι μία υπόμνηση ότι ο νέος δεν ζει πια.

Για τον αρχαίο κόσμο η περιποίηση του σώματος δεν αποτελούσε μόνο γυναικεία υπόθεση. Ο συνδυασμός υγιούς σώματος και πνεύματος ήταν επίσης ένα σταθερό ανδρικό ιδεώδες. Η εμφάνιση και το καλογυμνασμένο σώμα αποτελούσε διαρκές μέλημα, ενώ οι πιο εύποροι είχαν την πολυτέλεια να αφιερώνουν χρόνο σε περίτεχνες κομμώσεις, σε ρούχα και στην ατομική τους περιποίηση. Η φροντίδα του ανδρικού σώματος με έλαια, για την ενυδάτωση του δέρματος ή και την προστασία του από τον ήλιο και τη σκόνη ήταν γνωστή από τον 7ο αι. π.Χ. Τα σύνεργα που χρησιμοποιούνταν διαχρονικά για τον καλλωπισμό είναι ο αρύβαλλος, η στλεγγίδα, ο σπόγγος και η ελαφρόπετρα.

Ο νεαρός αθλητής της παράστασης, όταν ολοκληρώσει την εκγύμνασή του θα κατευθυνθεί στο λουτρό. H στλεγγίδα, μαζί με τον αρύβαλλο είναι πολύ προσωπικά αντικείμενα, που έφερε μαζί του καθημερινά κάθε αθλούμενος. Για το λόγο αυτό, στην τελευταία εξιδανικευμένη του απεικόνιση ο νεαρός Στέφανος, τα έχει μαζί του, ως σύμβολα του κόσμου της επίγειας ζωής του.


Αριάδνη Κλωνιζάκη

Βιβλιογραφία:
Rodriguez Perez D. (2015),΄Un mundo de objetos: la arqueologia de la belleza' στο Dioses, Heroes y Atletas (Κατάλογος έκθεσης), σελ. 80-83.

Lee M. (2015), Body, Dress and Identity in Ancient Greece, σελ. 60 κ. ε.

Ignatiadou, D. and Lambrothanassi, E. (2013), A Glass Kotyle and a Faience Pyxis from Thessaloniki, Journal of Glass Studies, vol. 55:35-52.

Sani J.M., Mangon M., Eybert M, Paronetto S. (2009), Le Bain et le Miroir: Soins du corps et cosmetiques de l'Antiquite a la Renaissance, 92-99, Κατάλογος Έκθεσης.

Καλτσάς Ν. (2001), Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Τα Γλυπτά, Αθήνα, αρ. 319, σελ. 162.

Raubitschek, I. (1998), Isthmia VII, The Metal Objects, σελ. 121 κ.ε.

Τζάχου-Αλεξανδρή Ο. (επιμ.) (1989), Το Πνεύμα και το Σώμα (Κατάλογος έκθεσης), Ναόσχημη επιτύμβια στήλη αθλητή, ΕΑΜ 2578, αρ. 70, σελ. 179 [Β. Μαχαίρα].

Boardman J. (1971), Sickles and Strigils. The Journal of Hellenic Studies, Vol. 91:136-137, σελ.122 κ.ε.

Richter G. (1915), Greek, Etruscan and Roman Bronzes. The Metropolitan Museum of Art, New York.


 
 
 
 
 
Άλλες στλεγγίδες στο ΕΑΜ: 1 | 2 | 3
   
 
|
 
     
                        
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ  
 
© ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, 2008-2016
Ελ